El darrer trajecte va formar part d’una ruta de comiat per Anglaterra
L’avió supersònic Concorde va realitzar el darrer trajecte el 24 d’octubre del 2003; avui fa 19 anys. El viatge es va dur a terme en el marc d’una gira de comiat que va durar cinc dies i va tenir lloc a diverses ciutats d’Anglaterra. En l’actualitat, es troben exemplars exposats a diferents aeroports, com el de Heathrow i el de Manchester.
El viatge de comiat del Concorde va començar el 20 d’octubre del 2003 a càrrec de la companyia aèria British Airways amb destinació Birmingham. Si bé l’empresa anglesa havia gestionat el servei amb Air France, aquesta va abandonar la col·laboració el 27 de juny del mateix any. Segons Asyplus, l’avió va visitar Belfast, Manchester, Cardiff i Edimburg entre el 21 i el 24 d’octubre. Els passatgers transports van ser pilots i treballadors que van formar part del primer vol, el 27 de gener del 1976.
El mateix dia van coincidir amb dos altres vols. Malgrat que s’atribueix l’últim viatge al trajecte d’Edimburg, els tres van arribar amb pocs minuts de diferència. Un d’ells va ser des de Nova York fins a Londres, amb una durada de tres hores i un minut. L’altre va sortir de Biscaia i va arribar a l’aeroport Heathrow.
Desaparició del Concorde
Concorde es va deshabilitar a causa d’una reducció en el nombre de passatgers i un augment en els costos de manteniment. La davallada de viatgers va succeir arran d’un accident que va tenir lloc el juliol del 2000 pocs minuts després que s’enlairés de París. Tots els viatgers van resultar morts; en concret, 109. A més, van morir quatre persones que estaven a terra. El detonant de l’accident va ser la rebentada d’una llanta de l’avió per un tros de metall que hi havia a la pista d’enlairament. Com a conseqüència, el Concorde va deixar de ser considerat l’avió més segur de la història.
L’atemptat de l’11-S també va influenciar en la disminució de passatgers, a més d’altres factors com l’elevat consum de combustible (25.680 litres per hora, segons OKDiario), i els alts costos de manteniment que comporta, així com l’obsolets que es van quedar els seus components. El preu del bitllet era molt elevat. Per exemple, el vol entre Nova York i Londres costava 6.600 lliures esterlines.
Origen i qualitats del Concorde
El Concorde va néixer fruit de la col·laboració anglesa i francesa en un context d’innovació aeronàutica i desenvolupament de l’enginyeria durant la Guerra Freda. El projecte es va crear el 29 de novembre de 1962 com un acord entre els dos governs, i el primer vol comercial el va dur a terme el 21 de gener del 1976. En total, d’acord amb OKDiario, l’avió va transportar 2,5 milions de passatgers en 5.000 viatges.
Tal com s’afirma a la BBC, l’avió aconseguia una velocitat més del doble de ràpida que la del so, assolint els 2.179 km/h. Els serveis que oferia eren de luxe, amb àpats exclusius i begudes selectes. Així, molts dels seus passatgers van ser personalitats famoses, com ara Elton John i la reina d’Anglaterra Isabel II. Així doncs, va suposar un avenç increïble pel que fa a la indústria aeronàutica.
Iniciatives per a la creació d’un nou avió supersònic
Avui dia existeixen diversos projectes que pretenen crear un avió supersònic com el Concorde, com ara l’Aerion AS3, el qual superarà la velocitat del seu antecessor; quatre cops més ràpid que la velocitat del so. El seu llançament s’endarrereix de manera contínua perquè es vol pal·liar els efectes del so que genera l’esclat supersònic. Es preveu que surti a finals de la dècada del 2020.
A més, la campanya Save Concorde Group lluita perquè la companyia British Airways financi l’elaboració d’un projecte per a la creació d’un avió supersònic.