
Fotografia del Gabinet de Comunicació i Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona
Adrenalina: el futbol com una aventura periodística
Aquest 1 de desembre, a la Universitat Autònoma de Barcelona se celebren les XIV jornades de viatges, comunicació i aventura. Aquestes jornades giren entorn el futbol i la seva cobertura dins els mitjans. La xerrada és protagonitzada per periodistes com Rosa María Calaf, Iris Miquel, Giovana Mapell, Mireia Sanz, Martín Caparrós, Jorge Valdano, Albert Sarabia. A més, la reunió és dirigida per José Manuel Pérez Tornero i Santiago Tejedor. Finalment, a les jornades s’entregaran els premis Ítaca 2025 al periodista David Jiménez.
Repensar el periodisme des del terreny de joc
L’Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB es desperta amb aquell murmuri de primera hora que acompanya els dies importants. A fora fa fred, però a dins la temperatura comença a pujar: Comença la catorzena edició de la jornada ‘Viatges, comunicació i periodisme’ que enguany mira al futbol no només com a esport rei, sinó com a relat i aventura periodística.
Voleu posar cara als participants de la jornada?
Un inici que convida a la reflexió
El primer a prendre la paraula és el catedràtic de Periodisme José Manuel Pérez Tornero, que obre la jornada amb una advertència tan breu com punyent: «Quan el periodisme es futbolitza és terrible; quan es fanatitza, encara pitjor». Reivindica la crítica, l’autocrítica i la necessitat d’evitar qualsevol lligam amb el poder. La sala l’escolta amb aquell silenci que només es fa quan algú diu una veritat incontestable.
La professora Cristina Pulido continua el fil. Recorda als estudiants i futurs periodistes que s’estan comprometent amb una professió apassionant però plena de pressions. «L’important és no cedir, no sotmetre’s», diu, lligant el periodisme a aquell esforç col·lectiu amb què es guanyen els partits difícils.

El degà de la facultat Juan José Perona clou la taula inaugural amb una radiografia de reptes que ressonen fort: polarització, mal ús de la IA, desinformació i discursos d’odi. Davant d’això, només un antídot: rigor i compromís.
El futbol com a relat i com a aventura
El catedràtic de Periodisme Santiago Tejedor, director del màster de Periodisme de Viatges, pren el relleu amb una imatge poderosa: el gol d’Iniesta al Mundial de Sud-àfrica. No és nostàlgia; és un recordatori que el futbol pot ser una porta per comprendre el món i per fer-se preguntes incòmodes. Parla d’aventura, d’històries i d’oportunitats per reflexionar.

A la platea s’hi respira un punt de nervi quan arriba la primera fita de la jornada: l’anunci de la destinació de l’Expedició Tahina-Can 2026. Es tracta d’una iniciativa del Màster de Periodisme de Viatges que busca fomentar l’interès de la comunitat universitària per la cultura i es costums del país que visiten. I la destinació 2026 serà:

Voleu conèixer els destins de les expedicions anteriors? Ho teniu en aquest mapa interactiu!
El periodisme serà incòmode o no serà

Arriba el primer gran moment del matí. Rosa Maria Calaf i Pérez Tornero pugen a l’escenari per entregar el Premi Ítaca 2025 a David Jiménez, periodista que ha cobert conflictes, ha dirigit ‘El Mundo’ i ha explicat sense edulcorants les pressions que va viure al llibre ‘El Director’.
El jurat en destaca la seva integritat i independència en temps de desinformació, i Jiménez respon amb una honestedat que colpeix:
«Si no t’han fet fora de cap lloc, és que no has molestat al poder.»
Explica el seu pas per l’atur després de ser destituït de la direcció d»El Mundo’, la seva reinvenció professional incorporant els nous formats i fins i tot l’acomiadament d’un mitjà alemany per una piulada crítica amb Netanyahu. Entre anècdotes, deixa un diagnòstic cru sobre la democràcia i posa deures als futurs periodistes:
«Amb la mentida estan arribant al poder mafiosos, corruptes, gent sense escrúpols; amb la mentida s’està deteriorant la democràcia, s’està propagant l’odi, s’està atacant la tolerància i s’estan discriminant minories. I crec que vosaltres sereu fonamentals per intentar recuperar el terreny que hem perdut».
La jornada continua amb el diàleg posterior amb Calaf i Pérez Tornero, dos grans noms del periodisme de les darreres dècades. Tots tres reflexionen sobre els reptes del periodisme actual.
La seva reflexió final, responent a les inquietuds dels estudiants de periodisme que omplen la sala, deixa l’Aula Magna en silenci:
«Has de posar una línia vermella. El dia que et diguin que manipulis i ho facis, malmetràs la teva carrera per sempre. L’únic que tens és la teva credibilitat».
Tres dones que reescriuen el relat del futbol
Després d’una pausa breu, la jornada reprèn amb la taula «Contar el fútbol», moderada per Xavier Ortuño. Tres veus femenines —Iris Miquel, Mireia Sanz i Giovanna Mapelli— dibuixen un mapa viu del nou periodisme esportiu.
Miquel explica com el consum ha canviat: les xarxes demanen rapidesa, proximitat i creativitat. «Les redaccions estan plenes de periodistes capaços d’escriure tesis, però no de fer un reel», diu, remarcant que el contingut audiovisual breu és ja part del llenguatge contemporani.

Sanz reivindica el futbol de proximitat, on la creativitat encara no topa amb murs de silenci. «Pots treballar sense permisos», diu, en contraposició als clubs de primera divisió «hermètics com una caixa forta». Crida les futures periodistes a persistir i «fotre-hi ovaris».
Mapelli, lingüista i apassionada del futbol, parla del llenguatge hiperbòlic i bèl·lic que encara domina el relat esportiu. Proposa explorar metàfores noves —geomètriques, naturals, meteorològiques— i adverteix que el futbol femení no ha de ser un mirall del masculí. «Cal experimentar», diu, si es vol construir un relat propi.
La taula es tanca amb un consens: rigor, identitat professional i vincle amb el públic. El futbol, recorden, pot ser una gran història si es mira amb ulls nous.
El filòsof del futbol

L’adrenalina puja per a un moment àlgid de la jornada. «El filòsof del futbol» Jorge Valdano puja a recollir el premi de nova creació ‘Comunicació i valors’. El jurat en destaca la trajectòria exemplar, capaç d’unir esport, paraula i pensament humanista amb serenor pedagògica. Recull el premi de les mans de Martín Caparrós, cronista i escriptor que és una figura clau del periodisme narratiu contemporani. És una escena que sembla gairebé una conversa entre dues veus narratives que es reconeixen. L’Aula Magna respira satisfeta: el futbol ha estat el fil conductor per parlar de periodisme, de llenguatge, de poder i, en el fons, de vida.




