Foto Creative Commons by Nordskov Media
Des de l’any 2020 TikTok ha anat creixent com a plataforma i xarxa social, convertint-se en l’aplicació més descarregada, segons la revista Forbes. L’èxit de la plataforma es deu al gran ús d’aquesta per part de la generació Z, que segons l’informe Next Report 2022 recull el 34,9% dels usuaris. En concret, els joves d’entre 18 i 24 anys són els que fan més ús. Aquest èxit també s’ha assolit gràcies a les característiques pròpies de l’aplicació com la visualitat, l’algoritme i la facilitat a l’hora de viralitzar els continguts.
Els joves, els que més s’informen amb les xarxes socials
En l’àmbit de la informació, TikTok agafa rellevància entre aquest sector de la població, ja que utilitza les xarxes socials com a font principal per a informar-se, segons el Digital News Report 2022. Aquest fet podria esdevenir en una activitat perillosa, perquè el 19’4% (Social Impact Report: 2022, NewsGuard) dels vídeos de TikTok contenen afirmacions falses o enganyoses, especialment, quan es tracta de temes de violència, com ara la Guerra d’Ucraïna.
Jornada científica a la UAB
En la II Jornada AJE sobre Divulgación Científica, organitzada per la Academia Joven de España i celebrada a la Universitat Autònoma de Barcelona, Nadia Alonso López, ha destacat la magnitud de pensar els continguts abans de publicar-los: “Antes de compartir un contenido, duda, piensa, reflexiona y contrasta”. També ha insistit en la importància de citar i contrastar les fonts periodístiques, per tal de donar valor a la professió periodística.
En aquesta jornada també han participat altres acadèmics i experts per parlar de noves maneres de comunicar la ciència a través del periodisme i les xarxes socials.