Miguel Ángel Cajigal: «Si no expliquem alguna cosa, no existeix»

Irene Lao, Ainhoa Martínez, Sandra Ortiz, Alba Ortega i Paula Ortega

Foto propia, José Maria Perceval, Nadia Alonso López, Núria Simelio Solà, Carlos Briones i Miguel Ángel Cajigal

En el marc de la II Jornada AJE sobre Divulgació Científica que s’ha celebrat avui a la Universitat Autònoma de Barcelona, referents en l’àmbit de la divulgació han pogut compartir la seva opinió sobre la influència de les noves tecnologies en la divulgació científica amb els assistents. Miguel Ángel Cajigal, Nadia Alonso López, José Maria Perceval i Carlos Briones són alguns dels ponents que han posat en el focus del debat aquesta temàtica.

La cultura i la seva divulgació han estat un dels temes més polèmics, ja que segons Miguel Ángel Cajigal, divulgador i historiador d’art, “la cultura en general es divulga malament, a causa del negacionisme cultural que existeix, la falsa il·lusió de transparència, el desprestigi que existeix, i la manca d’eines o un mètode que expliqui el perquè de les coses, com passa a la ciència”. És per això que cal recalcar la necessitat de treballar-la, «Si no expliquem alguna cosa, no existeix, en conseqüència, la necessitat d’omplir de bona comunicació cultural els espais, és vital, per a donar-li més visibilitat a la cultura”.

Les noves plataformes esdevenen l’eina perfecta per a realitzar aquesta difusió perquè ofereixen tot un seguit de possibilitats pel que fa a l’accessibilitat per als usuaris i de visibilitat pels creadors . La professora i investigadora del departament de Comunicació Audiovisual de la Universitat Politècnica de València, Nadia Alonso, estableix que cada dia són més nombrosos els experts i entitats culturals que s’uneixen a la xarxa, amb l’objectiu d’explicar les coses a la seva manera, a més de corregir el que s’ha dit malament de les seves investigacions lluitant contra la desinformació.

De la mateixa manera, hi ha nombrosos perfils d’influencers culturals independents que creen contingut de gran rellevància per a la comunitat cultural. Perfils com @tercosmicqueen (la youtuber espanyola que barreja el millor de la cultura pop i les ciències), @blanca_guilera (dedicada a desmitificar a personatges històrics), @jaimealtozano (divulgador de conceptes musicals); entre d’altres. Aquests són alguns dels noms de creadors que han aprofitat la proximitat de la seva plataforma per a apropar els coneixements més complexos de les formes més senzilles. Juntament amb institucions com el @Museo del Prado o el @LiceuOperaBarcelona.

Tenint en compte l’informe de 2023, sobre l’ús de xarxes de Digital News Report, TikTok és l’app preferida per a joves d’entre 15-24 anys, per informar-se, que l’usen com a principal font d’informació per sobre dels mitjans tradicionals. Per aquest motiu, cal aprofitar aquestes noves plataformes, per a fomentar la divulgació cultural, ja que esdevenen una peça central en la dinàmica social.

La divulgació cultural s’enfronta també a un gran repte, la proliferació de notícies falses, a causa de la magnitud d’informació que es difon a les xarxes, i les altes possibilitats que aquesta informació cultural sigui distorsionada, contribuint a estereotips i malentesos. En conseqüència, aquestes notícies falses sobre esdeveniments culturals poden afectar la percepció d’identitats culturals, generar conflictes i perpetuar aquest cercle de desinformació. Contrastar i verificar és essencial en l’àmbit cultural per a reduir l’impacte negatiu de les fake news i proporcionar una comprensió més precisa dels conceptes. Altrament, és crucial, la presència d’aquestes eminències culturals en les noves plataformes, per a contrarestar la desinformació i fomentar la divulgació cultural, ja que esdevenen una peça central en la dinàmica social.

La cobertura de la primera part de la jornada s’ha pogut seguir en directe a través del nostre liveblog.

Artículo anteriorII Jornada sobre Divulgación Científica en la UAB
Artículo siguiente¡Sigue con nosotros en directo el segundo Panel de la II Jornada AJE sobre Divulgación Científica!