Natan Cabana, Sandra Espinosa, Itziar Caparrós i Àlex Gelabert

Empieza la XIV Jornada Viajes, Comunicación y Aventura, que se titulará “Adrenalina: el fútbol como aventura periodística” y que librará el premio Itaca 2025 al periodista David Jiménez y la primera edición del galardón “Comunicación y valores” al ex futbolista y comentarista Jorge Valdano. La jornada tendrá lugar el próximo 1 de diciembre, en el Aula Magna de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de 9.00 a 15.00 horas.
David Jiménez: “Yo también rechazaba internet y ahora soy YouTuber”
El periodista y escritor recibió el Premio Ítaca 2025 en la Universidad Autónoma de Barcelona por su carrera y labor periodística
La XIV Jornada “Viajes, comunicación y aventura”, celebrada en la facultad de Comunicación de la UAB, tuvo con ella al ganador del premio Ítaca 2025, David Jiménez. En una conversación que ha tenido tras recibir el galardón, junto a Rosa Maria Calaf y José Manuel Pérez Tornero, y ante la atenta mirada de centenares de estudiantes de comunicación de la Autónoma, Jiménes ha dado varios consejos a los presentes sobre cómo ejercer el periodismo.
Entre ellos, han destacado algunos como el de no negarse a los cambios generacionales. Ha explicado como él, al principio, llegó a pensar que “internet sería una moda” e incluso “dictaba las crónicas porque pensaba que no valía la pena aprender a usar el ordenador”. Ahora, años más tarde, tiene un canal de YouTube con 200.000 seguidores y usa todas las redes sociales.
Poniéndose a él como ejemplo en sus consejos, ha dicho que también ha sido despedido y expulsado de sitios varias veces por las preguntas que hace o las informaciones que da, y que eso “siempre es buena señal”. “El periodista que molesta es un buen periodista” han concluido las tres voces de la conversación.
David Jiménez ha finalizado su intervención animando a los presentes a que no se dejen ningunear nunca cuando digan que el periodismo no vale para nada, porque sin el periodismo “nadie sabría que es verdad y que es mentira”.
El següent viatge de Tahina Can es farà al Vietnam
L’organització celebrarà la seva 20ena experiència amb un destí molt demandat entre els estudiants
El següent destí de Tahina-Can ja és una realitat: Vietnam. Així s’ha anunciat durant la XIV Jornada “Viatges, comunicació i aventura”, celebrada a la facultat de Comunicació de la UAB.
El projecte Tahina-Can va néixer l’any 2004 com una proposta impulsada pel Màster de Periodisme de Viatges i el Gabinet de Comunicació y Educació de la UAB. La seva finalitat és despertar entre els estudiants universitaris l’interès per la diversitat cultural mitjançant viatges a diferents països dels cinc continents, sovint amb problemàtiques socials o molt diferents del que viuen al seu dia a dia.
La primera experiència, fa 21 anys, va ser a Mèxic i va obtenir una gran acollida. Des d’aleshores, les destinacions no han deixat de multiplicar-se, arribant fins als 19 viatges realitzats fins el moment.
Els joves participants, procedents d’universitats d’arreu d’Espanya, aprofiten aquestes estades per explorar indrets singulars, escoltar les vivències locals i desenvolupar projectes periodístics. Aquests treballs es presenten l’últim dia del viatge, jornada en què també se’ls lliura un certificat de participació.
Ivan Lartategui, un estudiant que va assistir al viatge a Uganda, al 2024, explica que “l’experiència és molt recomanable, t’adones de la sort que tens en el teu dia a dia i també et dóna la possibilitat de connectar amb altres societats i altres cultures. A més, l’roganització va ser super bona i ens vam sentir acollits durant tota l’estada”.
Tahina-Can s’ha consolidat com una de les iniciatives més educatives pels valors educatius i de respecte que promou tota la organització.
Iris Miquel: “La immediatesa posa en perill la verificació de la notícia”
Els hàbits de consum de continguts esportius han experimentat una transformació profunda en les darreres dues dècades, un canvi que planteja importants desafiaments al periodisme tradicional. Així ho ha assegurat la creadora de contingut i periodista Iris Miquel durant la seva intervenció a la XIV Jornada de Viatges, Comunicació i Aventura.
Una taula, dins de la jornada, en la que també han participat Xavier Ortuño, Mireia Sanz i Giovanna Mapelli i en la que cadascú ha donat el seu parer sobre com expliquen el fútbol i han donat consells pels futurs periodistes que es trobaven a la sala.
Segons Miquel, les redaccions convencionals es veuen obligades a adaptar-se a un nou panorama comunicatiu dominat per les plataformes digitals i les xarxes socials. En aquest sentit, ha remarcat que els creadors de contingut han de ser capaços de sintetitzar la informació en menys d’un minut i adaptar-la a cada canal: “La clau és entendre quin tipus de contingut consumeix l’audiència en cada plataforma i com fem arribar la informació al públic”.
Un dels aspectes que més preocupaven sobre la taula és la immediatesa amb què es treballa actualment. Miquel ha advertit que la pressió per publicar ràpidament pot posar en perill el rigor informatiu: “Hi ha una urgència a l’hora de publicar que posa en risc la verificació de la informació, i això afecta directament la credibilitat del mitjà”. Tot i això, ha assenyalat que arribar tard també té conseqüències, ja que la informació perd valor informatiu si el públic ja l’ha consumida per altres vies.
D’altra banda, ha posat sobre la taula el risc que corre el periodisme esportiu de difuminar els límits entre informació i entreteniment. Segons Miquel, cada vegada és més habitual que el contingut esportiu abandoni la seva funció informativa per convertir-se en “un producte purament lúdic, amb exageracions o crits, fet que pot desvirtuar la tasca periodística”.
Finalment, la periodista ha volgut llançar un missatge optimista sobre el futur del sector. Lluny de considerar les noves tecnologies com una amenaça, Miquel les veu com una oportunitat: “El repte digital ens ha de servir per reinventar la professió”, ha conclòs.

