EN DIRECTE: «XIV Jornada de Viatges, Comunicació i Aventura»

Guillem Montsant, Helena Martin, Martina Mancilla, Javier Lobato i Rubén Martínez

Cartell de la XIV Jornada de Viatges, Comunicació i Aventura
Cartell de la XIV Jornada de Viatges, Comunicació i Aventura

La ponència de la XIV jornada de vitages, comunicació i aventura

La Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona ha acollit la XIV jornada de viatges, comunicació i aventura anomenada “Aventura: el fútbol como aventura periodística”

El tret de sortida de la ponència ha estat un discurs de la mà de José Manuel Pérez Tornero, expresident d’RTVE, Cristina Pulido, investigadora en comunicació, infància i educació mediàtica i Juan José Perona degà de la facultat. El discurs ha estat protagonitzat per l’esperança per la professió periodística avui dia, “és important debatre independentment de la temàtica, perquè avui ens cal, més que mai, reafirmar els valors tradicionals del periodisme” compartia Perona.  

Seguidament, ha iniciat l’acte amb la presentació del nou destí del projecte Tahina-Can, un projecte impulsat pel professor de la facultat i periodista Santiago Tejedor que va rebre un premi per part de Telefònica l’any 2006 per l’esdeveniment educatiu més important d’Espanya. El sud-est asiàtic serà el protagonista d’aquest nou viatge, sota frases com muntanyes històriques i laberints d’illes es presenta el Vietnam la llegenda del drac de pedra, que és el nou país que entrarà en el punt de mira del projecte, el setembre de l’any vinent. 

Un cop revelat el nou destí del projecte Tahina-Can, s’ha atorgat el premi Ítaca 2025 a David Jiménez, periodista reputat entre el gremi. L’escriptor d’obres com el director ha rebut el premi de la mà de José Manuel Pérez i Rosa Maria Calaf. Un cop entregat el guardó els periodistes han començat una conversa sobre el periodisme i el món protagonitzada principalment pel poder de la informació i la perillositat que té actualment la desinformació i com n’és de fàcil que s’expandeixi avui en dia, “La gente cree que está informada cuando en realidad está entretenida” resalta Calaf. 

Un cop acabada la pausa del cafè ha començat la segona part de la ponència enfocada al futbol amb una taula de debat anomenada “contar el fútbol”. El debat ha estat protagonitzat per Xavier Ortuño, periodista del diari sport, Iris Miquel, creadora de contingut de futbol, Mireia Sanz periodista esportiva i Giovanna Mapelli, lingüista especialitzada en llenguatge d’esport. Un dels temes destacats del debat ha estat la presència de dones en aquest món típicament ocupat pels homes, i la importància d’aquelles dones que senten passió pel futbol d’implicar-se i formant-ne part. A més d’això, en el debat s’han remarcat temes com les noves formes de contingut i de connectar amb l’audiència de la mà de Miquel o les formes d’explicar futbol des d’un punt de vista local i no professional.

En conclusió, la ponència ha estat un èxit amb temes en auge entre els nous periodistes com el problema de la desinformació, els nous formats de contingut o el paper del periodisme en el futbol.

La digitalització reconfigura el futur del periodisme esportiu

El periodisme esportiu actual afronta una transformació profunda marcada per la immediatesa, les xarxes socials i la demanda d’un consum cada vegada més visual. La pressa per ser el primer en publicar ha reduït significativament els temps de verificació, un pilar essencial de l’ofici periodístic. Les imatges virals, com la famosa foto de Messi al Camp Nou que va recórrer el món en minuts, exemplifiquen com la urgència pot passar per davant del rigor, generant un ecosistema on la frontera entre informació i entreteniment és cada vegada més difusa.

Periodistes com Iris Miquel destaquen que entendre el que vol l’audiència i dominar els formats digitals és imprescindible, però sovint xoca amb les dinàmiques de les redaccions tradicionals, menys adaptades a llenguatges com TikTok. El canvi de paradigma també s’observa en nivells més locals, com el futbol base, on la periodista Mireia Sanz destaca que la proximitat amb els protagonistes permet noves formes de narració. El periodisme de proximitat facilita històries humanes i autèntiques, valorades per una audiència que es vol sentir part del contingut.

En general, el periodisme esportiu es troba en un moment de canvi i necessita adaptar-se a les noves tecnologies sense perdre la seva essència. La rapidesa, les comunitats a les xarxes i els vídeos són part del present, però el repte és combinar tot això sense deixar de banda la precisió, el context i la professionalitat.

“En El País se’m van enfadar uns col·legues per dir que el periodisme està més corromput que la política”: David Jiménez alerta sobre la deriva del periodisme i l’auge de la desinformació

El periodista i escriptor David Jiménez va oferir una anàlisi dura i directa sobre l’estat actual del periodisme i l’expansió global de la desinformació, advertint que vivim un moment decisiu per a la professió. “Entenc el món menys que mai veient les coses que passen”, va afirmar, abans de denunciar que la mentida “està propagant l’odi i maltractant la tolerància”, un fenomen que —va assegurar— contamina l’espai públic i erosiona la convivència democràtica. Jiménez va recalcar que les noves generacions de periodistes hauran d’afrontar la tasca de desmuntar aquests discursos tòxics i recuperar el valor de la veritat.

Per a l’exdirector d’El Mundo, “no hi ha un moment més important per al periodisme”, encara que va reconèixer que la professió arrossega profundes responsabilitats: “Moltes coses s’han fet malament. La primera és no reconèixer els nostres errors”. Va criticar la falta d’autocrítica en un ofici que, paradoxalment, fiscalitza el comportament de tots els altres: “Si volem tenir autoritat moral per a jutjar als qui ens envolten, hem de començar per mirar-nos a nosaltres mateixos”. 

En la seva intervenció, també va denunciar la creixent rendibilitat del negoci de la mentida. “El problema és quan la rendibilitat es fa a costa de la manipulació”, va assenyalar, recordant que les grans plataformes tecnològiques han construït fortunes multimilionàries explotant “els pitjors instints de l’ésser humà”. Aquest model, va dir, ha generat un ecosistema informatiu perillós, on el contingut més polaritzant emotiu o fals és també el més rendible.

A més, Jiménez va advertir que existeix una estratègia deliberada per a apartar als mitjans rigorosos de les fonts de poder i substituir-los per propagandistes al servei d’interessos polítics. Al seu judici, aquest desplaçament ha permès que veus sense formació ni ètica periodística ocupin espais d’influència, contribuint a un clima de manipulació sistemàtica: “Res és casualitat. A través de la mentida i la desinformació busquen minar la democràcia per a instaurar un règim”.

Benvinguts i benvingudes al directe sobre la XIV Jornada de Viatges, Comunicació i Aventura celebrada en la Universitat Autònoma de Barcelona. L’esdeveniment arriba sota el títol “Adrenalina: el futbol com a aventura periodística” i presentarà el destí 2026 de l’Expedició Tahina-Ca i lliurarà el Premi Ítaca 2025 al periodista David Jiménez. També s’atorgarà, per primera vegada, el guardó “Comunicació i valors” a Jorge Valdano. La jornada reunirà referents com Rosa María Calaf, Martín Caparrós i Santiago Tejedor. Hi haurà debats sobre periodisme, futbol i narratives contemporànies. Una cita clau per a reflexionar sobre com contar el món des de l’aventura i la crònica.

Artículo anterior🔴 En directo: XIV Jornada de «Viajes, Comunicación y Aventura»
Artículo siguiente🎤 DIRECTO: «XIV Jornada Viajes, Comunicación y Aventura. Adrenalina: el fútbol como aventura periodística»