Imatge de la portada de la Jornada XIII de Viajes, Comunicación y Aventura (Font pròpia)
Imatge de la portada de la Jornada XIII de Viajes, Comunicación y Aventura (Font pròpia)

Periodistes i acadèmics reflexionen sobre el tractament del dolor humà i l’essència del sector

La Universitat Autònoma de Barcelona ha acollit avui la XIII edició de la jornada “Viajes, Comunicación y Aventura”, organitzada pel Gabinet de Comunicació i Educació. Sota el lema “Contar el dolor y enfrentar la vida”, l’esdeveniment ha comptat amb periodistes, corresponsals i acadèmics de renom per reflexionar sobre el paper del periodisme en la narració d’experiències complexes.

La trobada ha començat amb una afectuosa benvinguda a càrrec de José Manuel Pérez Tornero, catedràtic de la UAB i expresident de RTVE, qui ha remarcat que “explicar les coses i manifestar-les és el principi de la solidaritat i la fraternitat”. També ha participat Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, qui ha ressaltat el compromís ètic que ha de caracteritzar la professió, i Cristina Pulido, doctora en Comunicació, Art i Educació, així com una de les organitzadores de l’esdeveniment, qui ha subratllat que “el periodisme de qualitat aporta una força renovadora”.

D’altra banda, Santiago Tejedor, director del Gabinet de Comunicació i Educació, ha destacat la rellevància de l’acte, i la seva coincidència amb el Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència de Gènere. A més, ha dedicat un moment especial a les víctimes valencianes de la DANA, i ha insistit en la importància de visibilitzar aquestes problemàtiques a través del periodisme de qualitat.

PRIMERS ESPAIS: AVENTURA, VIDA I DOLOR

Com en les darreres edicions d’aquesta jornada, Tejedor ha presentat l’Expedició Tahina-Can i el seu destí següent, el setembre de 2025: Kirguizstan. A través d’un vídeo de les edicions anteriors, el projecte educatiu ofereix l’oportunitat de conèixer el món a través de diverses cultures i la realització pràctica del periodisme. L’acte ha comptat amb antics participants, que han catalogat l’expedició com “Una experiència personal perfecta per sortir de la zona de confort i descobrir-se un mateix”.

Imatge captada del vídeo de presentació de Tahina Can 2025 (Font pròpia)

El segon espai, titulat “Contar el dolor: enfrentar la vida” ha estat un diàleg entre els periodistes Martín Caparrós i Marta Nebot, els quals han analitzat el tractament que fan els mitjans de comunicació sobre el patiment. Caparrós ha assenyalat que els mitjans tendeixen a ensenyar el dolor com un fet excepcional, i ignoren el patiment crònic que hi ha al món: “Narramos lo extraordinario, pero olvidamos que hay más de 800 millones de personas pasando hambre cada día”. Altrament, el periodista argentí ha explicat les dificultats que ha afrontat per explicar el seu propi dolor des que el van diagnosticar ELA i com l’escriptura l’ajuda a no pensar en ella. A més a més, la jornada ha deixat en les mans de Janira Gómez, corresponsal de Jerusalem, la descripció dels reptes de cobrir conflictes des de la distància i sota la censura, com és el Conflicte del Pròxim Orient.

PROJECTE FRONTERA CARIBE I PREMI ÍTACA 2024

A mig matí, l’esdeveniment ha continuat amb la presentació del Frontera Caribe, un projecte que investigarà la frontera entre República Dominicana i Haití en la pròxima edició. La iniciativa del Màster de Periodisme de Viatges, que lidera la Fundació Autònoma Solidària té com a objectiu valorar el periodisme que fa de pont entre cultures i vol canviar el món.

El moment central de la jornada ha arribat amb l’entrega del Premi Ítaca 2024 a la periodista Ana Blanco, en reconeixement de la seva trajectòria exemplar i compromesa amb el rigor informatiu i l’ètica periodística. Blanco, visiblement emocionada, ha agraït el guardó i ja forma part d’una llista de distingits premiats com Rosa María Calaf, Martín Caparrós i Iñaki Gabilondo.

Ana Blanco recollint el Premi Ítaca 2024 (Font pròpia)

PERIODISME EN CONFLICTE

L’acte ha continuat amb la taula rodona “Trincheras, periodismo y miedo”, formada per la reportera Mayte Carrasco, la cofundadora de Periodismo Humano, Patricia Simón, el fotoperiodista Ricard García i moderada pel periodista Jesús Martínez. Els ponents han compartit les seves experiències en les cobertures de conflictes bèl·lics, i han posat èmfasi en la necessitat de construir un relat empàtic i precís.

Mayte Carrasco, Ricard Garcia i Patricia Simón durant la seva intervenció, acompanyats pels professors Santiago Tejedor i Jesús Martínez (Font pròpia)

Ricard Garcia ha destacat la complexitat d’identificar el límit entre el dolor aliè i el respecte ètic de les imatges publicades: “Hi ha una línia divisòria no molt clara d’on està el punt d’aquest dolor aliè. La religió o la teva sensibilitat condicionen, però aquell punt de tall seria on jo voldria veure’m reflectit perquè la meva família pogués veure aquella imatge”. En aquest sentit, Carrasco ha afirmat que “l’objectivitat no existeix, però els periodistes hem de ser fidels a allò que veiem amb els nostres propis ulls”.

ESPAI D’APRENENTATGE PER A ESTUDIANTS I PROFESSIONALS

El tancament de l’acte, novament a càrrec de Santiago Tejedor, ha inclòs una síntesi de les principals conclusions, destacant la importància d’explicar històries inspiradores i transcendents. A més, la música del cantautor Diego Domingo ha acompanyat els diferents moments de la jornada, aportant un toc de sensibilitat i emoció a les reflexions personals dels comunicadors.

Un any més, la jornada “Viajes, Comunicación y Aventura” es converteix en un espai idoni d’aprenentatge per a estudiants i professionals, i reafirma el compromís de la UAB amb l’excel·lència periodística. Aquest dia no només celebra l’ofici, sinó que també fomenta una mirada crítica i humana cap a les realitats que marquen la nostra realitat.

A continuació, podeu gaudir de la cobertura en directe que The Society ha fet de la jornada.

Artículo anteriorLa facultad de comunicación celebra la XIII jornada de Viajes, Comunicación y Aventura
Artículo siguienteMartín Caparrós: «Contar mi propio dolor no me parece relevante»