L’Atlètic de Madrid podria haver evitat el 43% dels viatges en avió que ha fet durant aquesta temporada

Jugadors de l’Atlético de Madrid baixant de l’avió a Sevilla. Font: @Atleti // Twitter

Carles Couso, Joel Benito, Oriol Burns, Victor Córdoba i Joan Colominas.

A principis de setembre l’entrenador del PSG, Christophe Galtier, i l’estrella de l’equip, Kylian Mbappé van fer burla de la possibilitat de deixar l’avió a un costat i viatjar en tren a aquelles ciutats més pròximes a París. Un periodista els va preguntar per què l’equip havia anat en avió al camp del Nantes, a menys de 400 quilòmetres de la capital francesa i tant el futbolista com l’entrenador van esclatar a riure. A més, Galtier després de riure durant força estona va dir que l’equip valorava l’opció de desplaçar-se amb «una carreta». Cal tenir en compte que de París a Nantes hi ha poc més de dues hores en tren d’alta velocitat.


En aquest context, el Parlament francès va aprovar ara fa un any una llei que prohibeix els vols nacionals quan hi ha una alternativa ferroviària en desplaçaments inferiors a dues hores i trenta minuts. Ara bé, els vols privats, els que acostumen a utilitzar els grans equips de futbol, estan exempts d’aquesta norma. En unes declaracions recollides per El Economista, el director general de l’empresa ferroviària francesa SNCF, Jean-Pierre Farandou, va afirmar que un tren d’alta velocitat contamina «80 vegades menys que un avió».

El Real Betis, un exemple aïllat 
L’excessiu ús de l’avió per part del PSG és només un dels molts exemples d’equips de futbol d’arreu del continent europeu. Casos com el del Betis, que té el transport ferroviari com a oficial i prioritari, són ara com ara casos aïllats. De fet, la ministra francesa d’Esports, Amélie Oudéa-Castéra, va esmentar Betis com a exemple a seguir en declaracions a l’emissora France Info.

Betis i Renfe formalitzant l’acord de col·laboració. Font: Renfe.

L’Atlètic de Madrid no sap que és pujar a un tren
L’ús de vols privats és una pràctica habitual dels grans equips de futbol. En la majoria dels casos els clubs justifiquen l’ús de l’avió per les poques hores entre partits de lliga i altres competicions com la Champions o la Copa del Rei. Madrid, com a capital espanyola, és la ciutat de l’Estat amb les millors connexions amb la resta del territori. L’oferta de trens, avions i autocars és molt superior que a la resta de ciutats espanyoles. A la capital madrilenya hi militen fins a 4 equips. L’Atlètic de Madrid és el conjunt que més desplaçaments ha hagut de fer en les 13 primeres jornades de lliga. A banda del desplaçament a Getafe (a 20 km des de l’estadi matalasser) l’Atlètic de Madrid ha optat íntegrament per l’ús de l’avió. L’equip entrenat per Cholo Simeone no sap que és pujar a un avió durant aquesta temporada.

Segons dades publicades per LaVanguardia, la temporada 2021-2022 el 78% dels viatges de La Liga es van fer en avió. Gairebé un terç d’aquests vols, 160, eren evitables. És a dir, es va fer ús de  l’avió tot i que s’hagués pogut viatjar amb tren o amb autobús, en menys de quatre hores. El límit aconsellable per a un futbolista professional, segons diversos experts consultats per LaVanguardia. Els analistes del mitjà consultat expliquen que els clubs podrien haver utilitzat el tren en el 34,5% (ho van fer en el 6% dels casos) i l’autocar en el 7,5%. A més es diu que l’avió era evitable en un 58% dels 760 desplaçaments que es van fer la temporada passada.

Segons dades dels centres de referència que empra l’Agència Europea del Medi Ambient, l’alemany Fraunhoner ISI i l’holandès CE Delft  un passatger en avió genera en un vol nacional, de mitjana, uns 101 grams de CO2 per quilòmetre, en canvi, l’ús del tren fa caure les emissions a 15,8 grams de C02. 

A partir d’aquestes dades, Somos Periodismo ha pogut estimar que els viatges de l’Atlètic de Madrid durant aquesta temporada ja han deixat una petjada de 84.519 Kg de C02. D’aquestes 27.541 (32%), podien haver estat evitables si el conjunt madrileny hagués fet ús del tren.

Artículo anteriorEl Mundial de Catar se ha convertido en el más polémico de la historia
Artículo siguienteLa trayectoria de «El Chapo» Guzmán: De un rancho en México a una cárcel de máxima seguridad en Estados Unidos