The Eras Tour no només genera impacte econòmic i cultural, sinó també mediambiental
Taylor Swift forma part de les celebritats que més contaminen en jet privat. Segons la llista de My Climate Private Change, el 2022, va emetre 8.293 tones de C02 i, segons Ground Control, els seus dos jets privats van recórrer 286.500 quilòmetres el 2023, que equival a 7,2 voltes arreu del món. No obstant això, no va ser fins al setembre de 2023 que va decidir prendre mesures al respecte: va decidir comprar dos abonaments de carbó per compensar els efectes nocius que generaria la part internacional de la seva gira “The Eras Tour”. Resumidament, els abonaments de carbó consisteixen a finançar projectes que capturin o evitin l’emissió de CO₂.
La polèmica
Els inicis de la polèmica de Swift amb la contaminació es remunten el juliol del 2023, quan la Universitat de Yale va publicar un llistat sobre els famosos que més contaminen amb jet privat, en què Taylor Swift apareixia com a la número 1. Tanmateix, l’escàndol no va acabar aquí: el febrer de 2024, Jack Sweeney, un jove programador, va començar a monitorar els vols que l’artista realitzava fent ús de dades públiques. Aquest fet va provocar l’últim cas conegut de l’efecte Streisand entre les celebritats: Swift va emprendre accions legals en contra de Jack Sweeney per haver atemptat directament en contra del seu dret a la intimitat i seguretat personal. Tot i això, Sweeney va al·legar que no estava cometent cap il·legalitat, ja que estava fent ús de dades públiques disponibles a l’Administració Federal d’Aviació d’EE.UU.
Actualment, ja no existeixen els comptes d’Instagram i Threads on el jove rastrejava la cantant inicialment. A pesar d’això, va continuar penjant informació sobre l’ús del jet privat de la cantant, aquesta vegada ja no en temps real, mitjançant un compte de X (Twitter) que va estar actiu fins al 31 de gener del 2024.
El debat
La temàtica ha generat un debat a xarxes que gira entorn de la seguretat personal de la cantant i també l’egoisme de les seves decisions.
Tot i que molts usuaris pensin que l’ús d’avió privat és lògic per protegir tant la seguretat de la cantant com de les persones amb qui coincidís en el cas que optés pels aeroports convencionals, les crítiques van dirigides cap a viatges que es consideren innecessaris. Més concretament, es critica que en algunes ocasions la cantant tornés a la seva residència a Nova York en comptes de passar uns dies al país o continent en què ja estava instal·lada per motius laborals com actuar. També, s’ha criticat que en algunes ocasions la cantant optés per fer en jet privat recorreguts que es poden fer en 30 minuts en cotxe.
Un altre punt en què Swift ha rebut crítiques ha estat el fet de ser propietària de dos avions Falcon. A causa de la pressió mediàtica, en va acabar venent un el passat febrer.
The Eras Tour
La gira The Eras Tour va començar el seu tram internacional el 7 de febrer al Japó i el va acabar el 17 d’agost a Londres. Durant aquest període va recórrer diferents ciutats de 3 continents diferents: Àsia, Oceania i Europa. En aquest cas va tornar a optar pel Jet Privat tant pels volts entre continents com pels vols entre ciutats d’un mateix continent.
Segons la calculadora d’emissions de gas d’Azeera, la visita de la cantant a Europa podria haver generat 41 tones de CO₂ en els 14 trajectes que hauria realitzat per anar d’una ciutat a una altra en contrast als 2.000 milions de dòlars que acumularà un cop acabada la gira. The Eras Tour ha tingut dues parades a Espanya, al Santiago Bernabéu. Actualment, la gira està passant pel Canadà i acabarà a Vancouver el pròxim 8 de desembre.