La malaltia sorgida el desembre de 2019 a Wuhan, Xina, no només ha suposat el contagi de més de 70.000 persones. El virus conegut com a COVID-19, també ha comportat un gran impacte pel que fa al panorama econòmic internacional.
Xavier López, estudiant de tercer de Periodisme
Xina no ha estat l’únic afectat per la propagació del coronavirus, sinó que mercats com el del petroli, les empreses que es beneficien directament de materials xinesos i les companyies de vol a escala mundial, també s’estan veient afectats.
Per un costat, la Xina veurà reduïda el seu creixement econòmic segons un sondeig fet a economistes per l’agència britànica de notícies Reuters. Aquest sondeig, realitzat entre el 7 i el 13 de febrer, concloïa que els economistes esperaven que el creixement econòmic de la Xina baixés fins al 4,5% el primer trimestre del 2020. No obstant això, els economistes eren optimistes, i esperen que l’economia xinesa es recuperi ràpidament en quant s’hagi aturat la propagació del coronavirus.
Aquesta situació, tenint en compte que la Xina és la segona economia més gran del món, ha tingut inevitablement impacte en l’economia més enllà del territori xinès.
La Xina és avui la exportadora més gran del món
L’Agència Internacional d’Energia (IEA) ha confirmat que la demanda de petroli ha estat durament afectada pel virus. La Xina és la importadora més gran de petroli del món, i la propagació de la malaltia ha suposat la primera caiguda de la demanda mundial de petroli en una dècada. Aquesta caiguda de demanda s’espera que sigui en uns 435.000 barrils interanuals el primer trimestre del 2020.
A més del mercat del petroli, empreses estrangeres corren el risc de tenir grans pèrdues i ha haver d’interrompre les seves cadenes de subministrament a conseqüència de l’aturada de fàbriques de la Xina, ja que desenes de milions de persones es troben bloquejades a les seves ciutats, mentre que altres països han deixat de realitzar viatges a la Xina, per tal d’evitar el contagi del virus.
Aquesta aturada a les fàbriques xineses està produint un alentiment del flux de productes i peces que són exportades des de la Xina. Això ha provocat que empreses de tot el món, com per exemple Apple i Nissan, s’hagin vist afectades.
També hi ha hagut repercussions en l’espai aeri, ja que segons un informe de l’Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI), els ingressos de les companyies aèries tindran unes pèrdues del voltant dels 4 mil milions de dòlars en el primer trimestre de 2020, a conseqüència de la cancel·lació de vols. A més, països com el Japó o Tailàndia, perdrien ingressos turístics pel fet que gran part dels viatgers que hi van de visita provenen de la Xina, els quals podrien arribar a ser de fins a mil milions de dòlars.